Entrevista a Moltó: “Guanyar este Individual m'ha fet vore que soc el mateix chiquet que disfrutava jugant a pilota en mon tio.”
![]() |
El deport és
superació, i Moltó (Alfonso Moltó Puertas,
Barcheta, 15 d'abril de 1992) pot parlar en primera persona del seu
significat. Després de perdre, quan era el màximfavorit, l'Individual de Raspall en 2017, era capaç de
recuperar-se i tornar a guanyar en el 2018 després de viure un
procés de maduració.
Després de guanyar
el seu tercer individual (en 2015 guanyava el primer i en el 2016 el segon) front a
Marrahí, després de poder reflexionar del seu procés
i d'esta final, s'acostarem novament a Barcheta a raonar en un
pilotari molt més madur, en molts objectius per al seu futur.
Un pilotari arrelat al seu poble pero en idees molt clares.
¿Cóm se
li queda el cos a un després de tornar a guanyar
l'Individual?
De primeres te quedes
molt content, recuperes l'Individual. Ya no és recuperar
l'Individual, si no que veus que el perts i que tornes a guanyar...
veus que tornes a estar ahí dalt, després de passar una
mala temporada... i satisfacció màxima.
En el cas d'este
Individual, la manera de que perc l'Individual i passe un molt mal
any... Aprens moltes coses. M'ha ensenyat molt l'haver perdut i haver
guanyat atra vegada. Has recuperat l'Indvidual i el tastes diferent.
S'ha parlat molt de
la teua evolució des de que pergueres l'Individual del 2017 i
d'un procés mental que has vixcut per recuperar-te.
Si, així és.
Perc l'Individual i les coses no van eixir. Mentalment no anava al
trinquet ni preparat ni en ganes. Pense en deixar-me'l, estic a punt,
després, per sort, no m'ho deixe. Comence a treballar d'atra
manera completament diferent de com treballava el Moltó de fa
dos o tres anys.
Canvie tota eixa manera
de treballar i, vullc dir, aprenc molt d'haver perdut. Si que és
cert que pense en retirar-me pero una vegada que veig algo de
llum, aprenc molt d'haver perdut, de com estava portant el meu
entrenament i la meua vida... Aprenc tant d'això i comence a
treballar tant diferent, i clar, a poc a poc s'escomencen a vore
resultats que quan arribe a l'Individual l'afronte d'una manera tan
diferent, tant tranquila que acabe de jugar a pilota diguen “que be
m'ho he passat, ojalà estiguera tots els dies jugant el
mà a mà i jugant aixina”.
Ara, un pilotari
professional dels sigle XXI ha de tindre darrere un equip
multidiscilplinar, ya no solament es tracta d'una preparació
física.
Si, aixina és. En
el moment en que me perc l'Indvidual lo primer que faig es buscar un
sicòlec deportiu que junt el fisio, faig un equip. Este equip
va a durar un any, passa el que passe anem a estar durant un any a
vore els resultats que dona. La veritat és que nos va molt be
i li donem molta calitat als entrenaments. El físic es
coordina molt be i tinc una sessió en el sicòlec totes
les semanes i al final tot això acaba de convertir-se que al
cap d'uns cinc o sis mesos, comences a entrar en el trinquet i es
veuen les partides molt diferents, en atre nivell. Ara pot ser que
una partida que anaves perguen, t'han ensenyat tècniques que
de colp i repent, has canviat la partida totalment i la partida has
acabant guanyant-la.
En este Individual,
jugares la final contra Marrahí, que tampoc es pot calificar
de sorpresa, pero ¿en la teua ment estava la possibilitat de
jugar-la contra Ian?
Si que cabia la
possibilitat de que arribara Ian. Ian estava jugant a un gran nivell
pero clar, Marrahí va entrar en l'Individual pegant molt
fort. Vaig anar a vore la partida entre Marrahí i Punxa i vaig
vore un Marrahí que estava pegant-li molt fort, que era un
rival a tindre en conte. El campeó sempre el tens en conte
pero és un individual, és un contra un i és un
dia, poden passar mil coses. La gent sempre te un favorit i moltes
vegades el favorit no arriba dalt, el que menys t'has esperat a
arribat a la final i l'ha guanyat.
Recuperar a Marrahí
és una bona noticia, es tracta d'un jugador molt carismàtic.
Si, Marrahí és
un jugador molt carismàtic. És molt important recuperar
un jugador com Marrahí.
En la final es
guanyen tots els jocs en el dau i això ha obert un debat al
voltant del pes de les pilotes, de la dificultat de restar les
tretes, de fer un tie break... ¿Cóm valores este
debat?
El que valore és
que crec que les pilotes, ya fa temps que ho estem diguen, són
massa pesades i que la pilota a vegades no fa les coses que te que
fer, ya no tant la velocitat. A dia de hui hi han pilotes jugades de
braç, que van a rebot i en lloc de baixar la pilota te ix per
dalt del cap. Al final te quedes pensant que fa l'artesà, qué
li fica que moltes vegades no saps ni qué va a fer la pilota.
El jugador, per molt que s'ensenye a restar, si la pilota no sap que
va a fer, tampoc pot fer molt. Yo crec que baixar un poc el pes seria
un poc la solució, i també parlar en l'artesà.
Ells diuen que abans la borra era de llana i ara és sintètica
i això afecta molt a la pilota.
¿Qué te
pareix el nou format que s'ha gastat enguany en l'Individual on ya
no hi han caps de serie i tots teniu que superar varies fases?
A mi em pareix perfecte,
per guanyar un Individual no tens perqué estar igual que l'any
anterior, ¿ventages per qué? Si al final, si tens que
guanyar l'Individual tens que ser el millor i tens que escomençar
igual que tots. Favoritismes trobe que no tindrien que haver-ne gens.
És un model més just que el que hi havia abans.
I
el raspall, ¿cóm el veus?
Està millor que fa
uns anys pero encara nos queda molt per millorar. Encara no estem al
nivell que tocaria estar. I parle de la pilota en general. Crec que
els deportistes hem evolucionat moltíssim pero no està
tot encara reconegut. Falta molt per treballar en eixos aspectes i en
el raspall falta expandir-lo per més comarques i aixina podrem
exigir més.
I ara, hem la
recuperat la televisió pública i el treball de la
Fundació comença a donar resultats. ¿Cóm
veus la situació actual?
Si, la televisió
ha aportat coses molt bones, de no tindre un reflexe a arribar ara a
moltíssima gent de cara a un patrocinar és molt
important. La televisió nos ha obert un món nou.
La Fundació te
bones idees. Si el proyecte va davant és un canvi prou
notable. Yo crec que pot donar-li un poc més de
professionalitat. Falta que les coses les apliquen conforme les
conten. El seu model és un canvi prou notable.
Enguany
has tingut un any molt bo, has arribat a les finals més
importants.
Si, hem estat en les
finals més importants. Porte moltes finals importants
consecutives, no recorde quantes exactament. Això és
senyal de que vas per bon camí, al final també tenim
que evolucionar i enguany ha sigut un any de molta evolució,
de destapar nous components en el meu equip i provar noves tècniques.
Evolucionar te pot eixir mal, al principi nos costà
adaptar-nos un poc, pero al final nos ha anat molt be. Ara estem
veent resultats molt importants.
Cóm a
pilotari, com número un, ¿te sents valorat en el
poble, per l'afició a la pilota i per la societat valenciana
en general?
La gent si que mos
coneix. Vas a un poble i la gent te reconeix. Al final tampoc és
tindre el fanatisme del fútbol. Em passà el cas de que
aní a fer un trail de muntanya a Simat i quan vaig entrar a
meta, la veritat és que em vaig sentir molt alagat, el
speaker es ficà a dir “per ahí ve un
deportista d'èlit, el campeó de pilota Moltó”.
Un detall així te fa sentir orgullós. No és una
cosa com el fútbol pero dins del que cap la gent si que em
reconeix.
Un dels problemes de
la pilota valenciana és que no arriba a la gent, ¿qué
penses que es tindria que fer per a conectar en la societat?
La televisió està
fent el seu paper. Va eixir fa poc i encara no ha donat els seus
fruts. Pero si crec que deuria de fer més publicitat, fer més
campanyes de turisme, gastar el pilotari com algo nostre.
Un atre aspecte molt
important per a un pilotari és la família.
Si clar, la família
és fonamental. A dia de hui no jugaria a pilota si no fora pel
meu tio i per la meua mare. També quan he passat les males
situacions. Sense la família i els teus amics seria impossible
aguantar les pressions.
¿I quins
serien els moments clau de la teua carrera deportiva fins el moment?
Un dels moments claus va
ser quan vaig guanyar el meu primer individual. Un atre quan el vaig
perdre, i un atre que m'ha marcat i que recordaré molt, va ser
un dijous en Bellreguart, que va ser una de les pijors partides de la
meua carrera. Vas ser el moment en que vaig dir, be, fins ací
hem arribat, ya no vaig a jugar més... Eixe dia si que tenia
clar que no volia tornar a entrar a un trinquet. Tenia partida
anunciada el dissabte pero no volia tornar a jugar. Al sendemà
vaig conéixer al sicòlec, estiguérem
“barallant-mos”, per dir-lo d'alguna manera, tot el matí,
em canvià totalment la perspectiva i vaig el dissabte a jugar
i pareixia un atre, respecte del que havia sigut el dijous. Yo ya
havia decidit no tornar a jugar i el fet d'haver tornat a guanyar
l'Individual i tot, és un moment clau perqué et fa vore
les coses de forma diferent, m'havia pensat el que no era i després
he vist que la pilota era lo que me feya fruir. Guanyar este
individual m'ha fet vore que soc el mateix chiquet que disfrutava
jugant a pilota en mon tio.
Per que clar, la
pilota te alguna cossa que quan t'agarra no te solta.
Si, yo crec que si. No
crec que puga eixir mai d'ahí. Quan dic que me volia deixar la
pilota me volia deixar la pilota professional. Anar a jugar en els
meus amics yo crec que hauria seguit. Al final no és que
m'agrade. Al final és que és un amor. Molta gent diu
“explica't” pero no se molt be com explicar açò. Tu
la vols perqué la vols, per que te fa omplir tant, no és
passar-teu be, és que acabes volent la pilota.
Sense este sentiment
no se pot ser un pilotari professional.
Econòmicament no
compensa i tot l'esforç... ¿quins motius pots tindre?
La pilota et pega, i quan et pega te fa un mal que clar... O vols
molt la pilota o no pots dedicar-te ad ella.
¿Qué li
diries a un chiquet de catorze anys que vullguera ser professional
de raspall?
Yo no li recomanaria que
pensara ya en ser professional. Li recomanaria que s'ho passara be,
que descobrira realment el joc de la pilota. En no parar de
practicar, en vore't progressar, vore't jugades... d'anar donant-li
hores, de guanyar la coordinació... i de segur que al final
acabarà fruint i si arriba a professional de categoria, pero
si no arriba i fruïx jugant a pilota i s'ho passa be... realment
lo bo de la pilota és això, no és arribar al món
professional.
¿Cóm
veus les noves generacions de pilotaris?
Venen entrenant molt fort
la veritat. Està treballant-se be en les escoles, hi ha molt
bon nivell. Hui en dia hi ha molta educació en la preparació
física, en cuidar-se, que abans, i això està
reflectint-se en que en el trinquet veus molta més
professionalitat. Açò abans no estava tant avançat,
no es veïa tant. Aixina hi ha molt bon nivell en chavals
molt jóvens.
De cara al 2019,
¿quins objectius te planteges?
Els objectius són
les competicions oficials, tant la Lliga com la Copa, i com no, el
meu principal objectiu és l'Individual. Tots saben que li tinc
amor ad eixe campeonat, que m'encanta la preparació que porta.
Els meus objectius són les competicions oficials pero
remarcant més l'Individual.
¿Un desig per
al 2019?
Que la pilota millore
molt en general, que tinga molta més harmonia,
Comentarios
Publicar un comentario