Molt provablement vosté
que està llegint este llínies practicarà el joc
de pilota valenciana, i si no l'haurà practicat en un temps
passat, i si no ha sigut aixina, serà seguidor de l'actualitat
d'este deport. I si qualsevol d'estos supòsits no el complix
tindrà, com a mínim, alguna inquietut cap a la cultura
valenciana.
I és que la pilota
valenciana és com un gueto dins de la societat
valenciana. O dit d'un atra forma, tots els que realment seguim o
practiquem la pilota som uns friquis. Hui en dia som quatre els
que estem darrere del “més valencià dels deports”.
Si, la pilota era el
deport rei dels valencians a principis del segle XX pero la societat
valenciana ha canviat, ha evolucionat molt sobre tot en els últims
30 anys. De la mateixa forma que la societat ha evolucionat, la
pilota valenciana s'ha mantingut immòvil dins del trinquet,
dins del seu reducte, pot ser confiada de la seua implantació
en les arrels de la personalitat valenciana. I si seguim aixina el
gueto encara serà més chicotet.
L'immovilisme del que
s'ha fet gala dins d'este món, per fi, pareix que escomence a
trencar-se. Són moltes les veus qualificades (pilotaris
professionals, trinqueters, gerents, empreses...) que consideren que
la pilota ha de variar les seues costums, que s'ha d'adaptar a
l'actual societat valenciana. Per fi s'ha conclòs que la
pilota se te que menejar per a poder sobreviure, no anem a esperar
assentats en l'escala del trinquet.
Un bon eixemple són
les jornades que s'estan organisant en pobles com Sella, Oliva,
Borriana... Jornades de debat, d'anàlisis, de fer propostes...
totalment necessàries per a que la pilota s'adapte a la
societat actual.
Pero no basta en estes
jornades, ni en que trinqueters valents se la “juguen” canviant
horaris, donant oportunitats, obrint els trinquets a noves fòrmules,
fent la guerra pel seu conte. És vital, en la societat actual,
que la pilota millore la seua comercializació, és a
dir, treballar el màrketing de la pilota valenciana,
l'anàlisis seriós del nostre “producte”, de les
seues capacitats, de com donar a conéixer el nostre producte
per a captar, retindre i fidelisar al consumidor-aficionat.
Tenim que reconéixer
que la pilota mai s'ha treballat en este sentit, mai s'ha considerat
eixa necessitat, tot i que en els últims anys les galeries i
l'escala de qualsevol trinquet s'han anat buidant.
La realitat és que
la pilota valenciana no és un deport normalisat. Si, era un
joc molt arrelat en el poble valencià, pero era un joc com pot
ser el truc o el dòmino, un joc de bar. El joc de bar se
convertí en un deport al que ara exigim dignitat i normalitat
dins d'una societat en la que l'activitat física és un
dels pilars fonamentals.
I un treball aixina no el
pot fer el trinqueter, ni els jugadors. Tampoc els aficionats. Ací
els gestors de la pilota, empreses, federació,
administració..., si volen que la pilota importe a la societat
valenciana tindran que treballar de valent en este sentit.
Si, una televisió
pública valenciana serà molt important, pero hui en dia
no la tenim. I molts deports, que tampoc tenen eixa televisió,
mos estan menjant el terreny.
Desafortunadament vivim
en una societat consumista, de lliure mercat. Els valors que han
mantingut viva la pilota (cultura, tradició...) no són
importants. Ara es busca productivitat, comoditat, modernitat i és
ahí on tenim que millorar.
La pilota ha d'estar viva
en els trinquets pero també en una societat com la valenciana
del segle XXI.
Comentarios
Publicar un comentario